Feminin

(2018)

Sinopsis

EA este la liceu, dar încă mai are o prietenă imaginară. Are și o prietenă reală, căreia îi povestește toate secretele. Și un iubit cu care nu prea are ce vorbi. Și o soră mai mică, puțin prea curioasă. EA mai are și un cont de email de pe care nu s-a deconectat când l-a folosit la școală. Această greșeală va avea repecusiuni: adolescenta devine subiectul revenge-porn- ului, câteva poze nud cu ea ajung pe device-urile colegilor de clasă, iar apoi se răspândesc pe internet. Pe lângă povestea EI, aflăm și poveștile celorlalte femei din jurul ei: Mama, Sora, Mătușa, Prietena, Polițista, Avocata, Colega, Directoarea, Diriginta. Împreună, poveștile alcătuiesc un mozaic despre cum e să fii femeie în ziua de azi.

Despre

La începutul anului 2018, Gianina Cărbunariu, în calitate de manager al Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, mi-a făcut una dintre cele mai interesante propuneri primite până acum ca dramaturg: să scriu un text cu distribuție integral feminină, special pentru douăsprezece dintre actrițele teatrului. Această propunere de a pune în valoare 12 actrițe a pornit dintr-o necesitate: în general, există o dinamică extrem de inegală a raporturilor de distribuție din teatru, unde bărbații beneficiază de mai multe roluri, fiind avantajați de texte care apelează la povești centrate în jurul subiectului masculin și redate din perspectiva acestora. Am avut libertate totală în alegerea structurii și a subiectului. Pentru scrierea textului, m-am inspirat din întâlnirile cu cele 12 actrițe, însă punctul de pornire a fost un articol de presă scris de Venera Dimulescu, apărut pe site-ul casajurnalistului.ro, „Vezi că umblă niște poze cu tine goală prin liceu”. E vorba despre un caz de agresiune sexuală din mediul online (revenge porn) care s-a petrecut într-un liceu bucureștean. Am ales să spun această poveste pentru că nu se vorbește destul despre bullying și despre presiunile la care se expun tinerii în era tehnologiei. Și pentru că nu se vorbește destul despre cum e să fii femeie în ziua de azi. De fapt, nu este o singură poveste, sunt 12 povești care vorbesc, printre altele, despre dragoste, abuz, relația dintre părinți și copii, presiunea societății și frica de bătrânețe.


12f

Tradusă în: maghiară, franceză, bulgară

Montări

Credit foto: Adi Bulboacă

Cronici (selecție):

“E un spectacol de neratat” .
Iulia Popovici, Observator Cultural

“Spectacolul regizat de către Eugen Jebeleanu (…) funcționează la granița dintre un spectacol de teatru social și unul de artă, reușind cu ușurință să iasă din binomul etic-estetic prezent în ultima vreme pe scena românească și dovedind că un produs artistic nu trebuie să se încadreze neapărat într-una dintre cele două categorii, ci că ele pot funcționa foarte bine împreună, cu toate diferențele/diferențierile lor specifice”.
Cristian Gheorghe, scena.ro 

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google