Exploziv

(2015)

Sinopsis

Un liceu din zilele noastre. Ziarele de scandal ar spune că e un liceu „de fițe”. Directorul ar spune că e un liceu „cu renume”. Fata Deprimată ar spune că e un liceu „fucked up rău de tot”. Denis ar spune că e un liceu „destul de cool”. Până la urmă e un liceu ca toate celelalte. Până când apare Denis, un elev nou. El schimbă ierarhiile, devenind preferatul fetelor. Carismatic, rebel și autentic, Denis devine mai influent decât Penteu, șeful clasei. Denis e singurul care se revoltă, nu acceptă presiunea falsă a părinților, are curaj să-l înfrunte pe directorul școlii care predă lecția după carnețel. Denis exercită fascinație și asupra lui Agave, psiholoaga școlii. O fascinație care o face să uite de tot. Până când lucrurile o iau razna și totul se termină într-o tragedie.

Despre

Propunerea de a scrie Exploziv a venit la finalul anului 2013 de la regizorul Andrei Măjeri. Am fost întrebată dacă sunt interesată să scriu o reinterpretare modernă a Bacantelor lui Euripide, locul unde se petrece acțiunea fiind un liceu. După ce am recitit Bacantele, mi-am dat seama că pe mine cel mai mult în această poveste mă interesează relația dintre Agave și Penteu. Textul l-am scris într-o perioadă destul de scurtă, în toamna lui 2015, înainte să înceapă repetițiile la viitorul spectacol al Teatrului Național Craiova. M-a interesat foarte mult să lucrez pe o structură diferită de ceea ce scrisesem până atunci. Piesa de teatru e structurată în scene denumite ca melodiile dintr-un album muzical. Astfel, începe cu un INTRO și se încheie cu un BONUS TRACK. Ambele sunt monoloage ale personajului Agave, acest lucru confirmându-mi că, pentru mine, Exploziv e o poveste despre criza de vârstă mijlocie a femeii.


Marele Premiu Asia-Pacific Broadcasting Union 2017,  Premiul Grand Prix Marulic 2018 și Medalia de Aur la New York Festivals 2018 pentru versiunea radiofonică.

Tradusă în: engleză, franceză, bulgară, greacă, maghiară

Montări

  • Teatrul Național Craiova, regia Andrei Măjeri, data premierei: 16 ianuarie 2016
  • Teatrul National Radiofonic, regia Mihnea Chelariu, data premierei: 5 iunie 2017 (spectacol radiofonic)
  • Theatre de la Huchette Paris, regia Yvette Caldas, mai 2018 (spectacol lectură)
  • Teatrul Regina Maria Oradea, regia Rareș Budileanu, data premierei: 29 noiembrie 2019
  • Theatre de la Veranda, Paris, regia Lisa Wurmser, premiera iulie 2022

Credit foto: Laurencine Lot, Dragoș Mălăescu, Adi Bulboacă, Florin Chirea

Cronici (selecție):

“Lucru știut, Elise Wilk are un fler special în a surprinde tonul și problemele tinerilor. Dinamic, plin de muzică și de dans, spectacolul de la Craiova se dovedește din cale afară de antrenant. Spectatorii ies cu zîmbetul pe față și cu inima sus. Merită văzut!.”
Cristina Rusiecki, B-Critic

„Elise Wilk încearcă să scormonească sub aparenta frivolitate a personajelor pentru a găsi motivaţiile şi reuşeşte să aducă la lumină situaţii familiale complicate, nu neapărat dramatice sau violente, cît sugestive pentru hiatusul dintre adulţi (părinţi sau profesori) şi adolescenţi. Esenţială pare a fi aceeaşi neînţelegere a celor mari faţă de cei tineri, dublată şi de lipsa de atenţie. Şi dragostea devine un abuz: părinţii care se sacrifică pentru copii ajung să le reproşeze acestora sacrificiul (observaţie de mare fineţe a autoarei), trezindu-le revolta.”
Oana Stoica, Dilema Veche

“Tensiunea dramatică, stilul simplu și alert, soluțiile scenice ingenioase, conflictul central ce crește și crește până când explodează, smulge din inerție, traversează sedimentările mitului și recuperează imaginea zeului în cultura populară, iar în anumite momente pe scenă se produce o alchimie ce explică marea adorație, cum ar fi dansul final al lui Denis, revoltă a vitalității împotriva morții.”
Daniela Firescu, Ramuri

Ascultă AICI spectacolul radiofonic

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google