Avioane de hârtie

(2015)

Sinopsis

Trei băieți, trei fete, un an școlar din septembrie până în iunie. Miki, elevul nou, e permanent hărțuit de colegii lui Alex și Bobo. Alex, idolul fetelor, se desparte de Lena pentru prietena ei cea mai bună, Laura. Pe ultima pagină din caietul de mate, Laura face liste cu băieții cu care s-a sărutat și pune câte o cruciuliță pentru fiecare zi de când părinții ei au plecat la muncă în Italia. Și părinții lui Alex sunt plecați, și mama lui Miki. Bobo vrea ca bunica lui să nu moară niciodată, Andra crede că e grasă și decide să nu mai iasă din casă, Lena încearcă să scape de iubitul surorii ei. Înainte de serbarea de sfârșit de an școlar, Miki intră în școală îmbrăcat în negru, cu pistolul unchiului său în rucsac.  

Despre

Avioane de hârtie este al doilea text din trilogia adolescenței, după Pisica verde. Ideea inițială pentru piesă am prezentat-o la Forumul Tinerilor Autori dramatici de la Bienala de Teatru din Wiesbaden, în 2014. Aveam în minte povestea unui adolescent care devine autorul unui atac armat în școală, de asemenea îmi doream să cercetez mai în profunzime problema copiilor lăsați singuri de părinții plecați la muncă în străinătate. După primele feedback-uri primite la Wiesbaden și o cercetare asupra fenomenului de migrație a forței de muncă, dar și a celui de bullying, bazat mai ales pe documentarea din articole apărute în presă, am scris primul draft la începutul anului 2015.


Text câștigător al Concursului Național de Dramaturgie Timișoara 2015. 

Tradusă în: engleză, germană, maghiară, franceză, italiană, spaniolă, turcă, cehă, bulgară.

Montări

Credit foto: Dragoș Dumitru, Adrian Piclișan

Cronici (selecție):

„Elise Wilk se dovedeşte o subtilă cunoscătoare a psihologiei adolescentine, reuşind nu doar să creioneze corect tipologii de liceeni, ci să găsească şi motivaţiile, emoţionale şi raţionale, ale comportamentului lor. Remarcabil este tocmai faptul că scriitoarea reuşeşte să contextualizeze gesturile extreme ale tinerilor şi să le descopere mecanismul de producere, în timp ce şcoala se dovedeşte încă incapabilă să şi înţeleagă propriii elevi.”
Oana Stoica, Dilema veche

“Întreg spectacolul lasă impresia de prospeţime, fiind totodată o meditaţie gravă, asupra vârstei adolescenţei, cu tot ce înseamnă dinamică sufletească, relaţii instituite în interiorul unui grup, nevoie de afirmare dar şi de sprijin din partea familiei.”
Anda Ionaș, Liternet

“Vorbim despre un spectacol complex, la care contribuie atât textul lui Elise Wilk, elaborat şi aprofundat de viziunea regizorală a lui Norbert Boda, cât şi prestaţia emoţionantă a celor şase actori care ridică de la zero un univers al suferinţei, al frustrării şi al fragilităţii pe care încearcă să-l ascundă sub paravanul unui comportament deviant care să le aducă o oarecare alinare, dar care ajunge în final doar să le adâncească şi mai puternic problema.”
Răzvan Rocaș, Liternet

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google